Slider

Mengejutkan : Laporan penindasan kelenjar adrenal daripada Kortikosteroid Topikal Tinggi


Gaithersburg, Md., March 25-Preskripsi corticosteroids topikal mungkin mempunyai potensi untuk menyebabkan penindasan adrenal daripada apa yang ramai doktor tidak sedari, mengikut data yang dibentangkan semalam di pendengaran jawatankuasa penasihat FDA .

Data yang dikaji pada mesyuarat bersama Nonprescription Drugs and Dermatologic and Ophthalmic Drugs mengejutkan ramai ahli-ahli panel yang berkata mereka tidak sedar dadah ini mempunyai apa-apa insiden paksi penindasan hypothalamic-pituitari-adrenal (HPA) yang tinggi.

Penindasan itu boleh membawa kepada keadaan melemahkan dan berpotensi membawa maut seperti sindrom Cushing.

Jawatankuasa telah bermesyuarat untuk memberi nasihat mengenai data apa pengeluar akan perlu mengemukakan untuk meyakinkan FDA bahawa produk mereka selamat dijual untuk over-the-kaunter. Panel itu tidak membincangkan apa-apa permohonan tertentu, walaupun wakil GlaxoSmithKline menyampaikan data dari kajian penggunaan pengguna krim hidrokortison.

Denise Cook, MD, seorang pegawai perubatan di Bahagian FDA  Division of Dermatology and Dental Drug Products, menyampaikan data daripada kajian di kalangan orang dewasa dan kanak-kanak untuk 10  topikal kortikosteroid ketika ini yang dipasarkan.

Masalah terbesar seolah-olah menjadi dengan propionat betametasona (betamethasone propionate, kadang2 dijual sebagai diprosalic), yang telah diluluskan pada tahun 2001, dan datang sebagai krim, salap atau losyen.

Dalam satu kajian Krim AF (0.05%) Diprolene dalam 60 pesakit dengan dermatitis atopik, umur 1-12, 58% mempunyai penindasan adrenal. Untuk salap Diprosone (0.05%), kadar 53%.

Bagi losyen Clobex (clobetasol propionat, juga dijual di Malaysia sebagai clobetasol oleh Axcel), yang telah diluluskan pada tahun 2003, 56% daripada orang dewasa dalam kajian kecil dermatitis atopik menggunakan dadah ini selama dua minggu mengalami penindasan. Dalam kajian Clobex lain, 8 daripada 10 orang dewasa yang dirawat selama empat minggu dua kali sehari mempunyai penindasan adrenal.

Walaupun kesan seolah-olah boleh balik selepas pemberhentian, insiden yang tinggi memberi ahli panel termanggu dan berhenti seketika.

Michael Wilkerson, MD, ahli panel dan dermatologi di Utica Park Klinik di Tulsa, Okla., berkata beliau terkejut, dan doktor harus lebih prihatin tentang penggunaan preskripsi. "Saya fikir ini adalah isyarat keselamatan terbesar datang daripada seluruh mesyuarat ini," katanya.

Beliau dan ahli panel lain berkata ia akan menjadi sukar untuk meluluskan ubat-ubatan ini untuk kegunaan over-the-kaunter. Mereka mencari data tentang bagaimana untuk mengelakkan penindasan adrenal dan yang menerima kesan tidak seimbang yang lebih baik.

Pada masa ini, semua ubat di dalam kelas membawa amaran bahawa penyerapan sistemik boleh menyebabkan penindasan paksi HPA, membawa kepada sindrom Cushing hiperglisemia dan glucosuria. Kanak-kanak berada pada risiko yang lebih tinggi, dan lebih terdedah kepada terencat pertumbuhan, kenaikan berat badan yang tertangguh, dan hipertensi intrakranium.

Sejak tahun 1969, FDA telah menerima laporan penindasan adrenal teruk dalam 65 orang dewasa dan 29 kanak-kanak, kata Dr. Cook. Dua orang dewasa yang mati, dan dua orang anak yang telah meninggal dunia. Kebanyakan masalah yang serius diikuti penggunaan yang berpanjangan atau dadah yang berlebihan, penggunaan steroid super mujarab, menggunakan steroid topikal yang berganda, atau menggunakan mereka pada masa yang sama sebagai steroid lisan atau sedutan.

Pengeluar memohon untuk menjual steroid topikal di kaunter dalam pertengahan tahun 1950-an. FDA menolak langkah pada tahun 1957. Tetapi pada tahun 1973, FDA berkata bahawa topicals 0.25% kepada 0.5% pada amnya diiktiraf sebagai selamat, membuka pintu kekuatan untuk over-the-kaunter jualan pada mereka. Pada tahun 1990, agensi bersetuju bahawa kekuatan sehingga 1% selamat untuk jualan kedai ubat.

Topikal kortikosteroid yang datang di pasaran selepas tahun 1975 yang dikawal selia di bawah skim yang berbeza. Yang akan digerakkan di atas kaunter, pengilang perlu mengemukakan permohonan ubat baru. Ahli panel pakar memberi input mereka kepada apa yang akan diperlukan untuk meyakinkan mereka selamat.

Kebanyakan ahli-ahli panel bersetuju bahawa penindasan adrenal dan terencat pertumbuhan kesan sampingan yang penting yang perlu menyekat jualan melalui kaunter, walaupun ada yang berkata pengguna perlu diberi manfaat keraguan.

American Academy of Persatuan Dermatologi tidak bersetuju. Seorang jurucakap berkata Aada itu bertentangan dengan jualan OTC. "Digunakan secara tidak wajar, ubat-ubatan ini boleh menyebabkan kemudaratan yang besar," kata Sandra Read, MD, seorang ahli dermatologi dalam amalan swasta di Washington, DC.

"Jika anda mengeluarkan doktor daripada persamaan ini (kerana jualan OTC atau over the kaunter, tiada doktor yang menyelia) anda akan berkesan menghapuskan perlindungan yang amat penting," katanya.

Presentation Slide Dr Denise Cook boleh didapati di sini - HPA Axis Suppression and Cutaneous Effects

sumber : di ambil dan diterjemahkan daripada medpage today

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...