Slider

Sains Krim Steroid : Bahagian 2 - Bagaimana ia berkerja sehingga menindas sistem imun



Krim steroid biasa diberikan oleh doktor bagi orang-orang yang mempunyai keadaan kulit, termasuk ekzema.

Apakah Krim Steroid?

Mereka pada asasnya topikal (yang di sapu pada kulit) bentuk kortikosteroid.

Kortikosteroid adalah kelas hormon stress yang dihasilkan di korteks adrenal, yang terletak di kawasan kelenjar adrenal.

Pada manusia, kelenjar adrenal duduk di atas buah pinggang. Mereka adalah sebahagian daripada kelenjar endokrin bahawa merembeskan hormon secara langsung ke dalam darah.

Steroid topikal sintetik (dibentuk melalui proses kimia, dalam erti kata lain, buatan manusia, lebih daripada semula jadi). Ia digunakan untuk ekzema kerana sifat anti-radangnya.


Bagaimana Krim steroid Berfungsi?

Menurut Dr. Heather Brannon, corticosteroids topikal bekerja dalam 3 cara:

1. Mengubah bahan kimia yang menghasilkan keradangan

Radang adalah disebabkan oleh bahan kimia yang dipanggil asid arakidonik. Steroid, apabila diletakkan di atas kulit, masuk ke dalam badan untuk berinteraksi dengan DNA dan menghasilkan protein yang dipanggil lipocortins yang menutup arachidonic acid. Ini mengurangkan keradangan.

Ia adalah diperhatikan bahawa asid arakidonat pada manusia biasanya datang dari daging telur, makan, dan tenusu, yang mungkin menjelaskan mengapa orang dengan ekzema adalah dinasihatkan untuk menghadkan pengambilan makanan-makanan, terutamanya makanan ini.

2. Mencerut saluran darah

Adakah anda perasan kulit anda menjadi merah dan panas apabila disentuh apabila anda menggaru gatal? Ini adalah kerana menggaru mengembangkan saluran darah di bawah kulit. Steroid topikal dikenali juga sebagai "vasoconstriction" - keupayaan untuk mencerut saluran darah.

3. Tukar sel-sel sistem imun

Dalam perubatan barat, ekzema terutamanya dianggap sebagai tindak balas ke atas sistem imun untuk perkara-perkara yang tidak akan mengganggu orang dengan kulit biasa - mengiktiraf trigger factor ini sebagai sel asing dan menghasilkan keradangan sebagai isyarat amaran.

Steroid menukar fungsi sel-sel sistem imun sel-sel darah putih sehingga mempunyai keupayaan yang menurun untuk mengenali sel-sel asing. Pada dasarnya, mereka menindas sistem imun.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...