Slider

Sains Krim steroid : Bahagian 1 - Fungsi Kelenjar Adrenal dan Kortisol


Kelenjar adrenal bertindak melepaskan berbagai hormon ke dalam tubuh. Antara dua hormon penting yang dilepaskan oleh kelenjar adrenal adalah kortisol dan adrenalin.

Organ reproduksi kita juga di pengaruhi oleh kelenjar adrenal. Begitu juga metabolisme dan ia juga memproduksi respon sistem saraf simpatik.

Tempat kelenjar adrenal terletak di atas ginjal yang terdiri atas dua bagian yaitu medula dalam (inner medulla) dan korteks luar (outer cortex).

Epinefrin (adrenalin) di hasilkan oleh medula dalam sementara kortisol di hasilkan oleh korteks luar.

Fungsi Kortisol

Sebenarnya kortisol adalah hormon steroid yang digunakan untuk mengembalikan keseimbangan tubuh ketika dalam mode stress. Kerana itulah, kortisol juga disebut sebagai “hormon stres”.

Kortisol sifatnya antagonis terhadap insulin dan mempunyai tugas memecah lemak dan protein sehingga memainkan peran dalam mengawal bagaimana tubuh menggunakan nutrisi.

Kortisol biasanya menyebabkan penambahan berat badan untuk dua sebab.
Pertama, kortisol tugasnya memindahkan  lemak dari hati ke otot-otot perut, dan kedua, kortisol mampu meningkatkan nafsu makan.

Salahfahaman

Sebagian orang berpendapat dengan menindas pelepasan kortisol dapat menurunkan berat badan. Kenyataannya tidaklah demikian. Peningkatan berat badan tidak hanya disebabkan oleh kortisol.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...