Slider

Hama Habuk atau Dustmites


Mimi alahan paling tinggi dia adalah hama habuk. Tahu tak ada di antara 100,000 and 10,000,000 hama habuk dalam tilam kita ni sebenarnya? Jadi apa dia itu hama habuk atau dustmites.


Class 4 alahan pada d.pteronyssinus = dustmites


Hama rumah adalah pepijat mikroskop yang hidup dengan makan sel-sel kulit mati yang kerap tertanggal dari manusia dan haiwan peliharaan. Hama biasanya tidak berbahaya kepada kebanyakan orang. Mereka tidak membawa penyakit, tetapi najis mereka boleh menyebabkan reaksi alahan pada di antaranya pesakit asma, resdung dan ekzema. Orang kadang-kadang terkeliru di antara dustmites dengan pepijat katil.

Sel-sel daripada kulit, bulu dan sisik, biasanya dipanggil "dander", sering tertumpu di kawasan kita bersantai, tilam, perabot yang kerap digunakan dan permaidani, seringkali dihuni sebahagian besar hama mikroskopik ini. Purata sel kulit yang gugur dari kita adalah 1/3 auns  (10 gram) seminggu. Banyak bekalan tu untuk dustmite makan namun binatang peliharaan seperti kucing dan anjing mewujudkan lebih banyak "dander" untuk hidangan si hama.

Secara tipikal, tilam kita boleh mengandungi berpuluh-puluh ribu hama.
Geli tak?

Hampir 100,000 hama boleh hidup dalam satu limbungan persegi permaidani. Dustmite juga menghasilkan kira-kira 20 najis sisa setiap hari, setiapnya mengandungi protein yang ramai orang alah padanya.

Protein dalam kombinasi najis dan kulit mati yang menyebabkan reaksi alergi pada manusia. Bergantung kepada orang dan pendedahan, tindak balas boleh berkisar dari mata gatal kepada serangan asma. Walaupun tidak seperti lain-lain jenis hama, dustmite bukan parasit, kerana mereka hanya memakan tisu mati namun alahan yang disebabkannya amat menyusahkan semua orang - pelik tetapi benar.

Terdapat kecenderungan genetik untuk alah pada debu hama atau dustmites, tetapi seperti kebanyakkan alahan ia juga boleh terbentuk sedikit demi sedikit dalam jangkamasa yang panjang. Mengikut Darryl C. Zeldin, acting director di National Institute of Environmental Health Services, dalam Wall Street Journal (Januari 5, 2010,halaman D2), 18% kepada 30% rakyat Amerika alah kepada bahan buangan hama, dan hampir 50% rumah di Amerika mempunyai tahap alergen yang cukup tinggi untuk menyebabkan sensitiviti pada orang yang sebelum ini tidak alah pun kepada dustmites. Dalam erti kata lain, tahap hama dan bahan buangan mereka yang tinggi, boleh menyebabkan sebelum orang yang bukan alergi untuk membentuk alahan. Di samping menghasilkan reaksi alahan, hama juga boleh menyebabkan ketumbuhan polip di dalam hidung (nasal polyps growths)

Dr. Zeldin mengesyorkan strategi do-it-yourself : sarung tilam khas yang menyarung tilam, bantal dan spring kotak katil anda. Walaupun ini tidak segera membunuh hama, mereka mengurangkan pendedahan kepada mereka dan najis serta bahan buangan mereka. Ia juga amat membantu jika anda membasuh cadar/sarung bantal anda dalam air panas sekurang-kurangnya sekali seminggu, membasuh soft toy, buang semak dan habuk di dalam bilik tidur dan membuang permaidani, tambah Dr. Zeldin.

sumber : 
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748703580904574638383130548424.html

Dalam satu kajian terbaru oleh  Chang CF, Wu FF, Chen CY, Crane J, Siebers R. dari Changhua Christian Hospital, Changhua City, Taiwan menyatakan 3 cara paling berkesan untuk membunuh hama daripada soft toy iaitu

1.Letakkan mainan lembut ke dalam beg plastik dan membekukan di dalam peti beku peti ais anda pada -15 C selama sekurang-kurangnya 16 jam kemudian basuh dengan air panas dan kering dengan sempurna.

2. Tumble dry selama satu jam pada maksimum (panas) kemudian basuh dengan air panas dan kering benar.

3. Menenggelamkan mainan lembut detergen cecair / campuran minyak kayu putih dan rendam selama satu jam, bilas dan keringkan dengan sempurna

Kesimpulan - pengurusan secara semulajadi.
  1. Memang tempat tidur Mimi saya bagi penekanan yang paling tinggi tentang tahap kebersihan dan bebas hama atau dustmites. Kami dah bukak rangka katil dan biarkan sahaja tilam single di penjuru bilik untuk Mimi tidur (rangka katil queen size kami kini berada di dalam bilik tidur tetamu). Saya jadi "letih" tengok habuk terperangkap di rangka katil, tak larat nak lap tiap 2 hari. 
  2. Kami beli banyak cadar fitted untuk tilam single tu supaya saya dapat tukar setiap hari dan kalau tak sempat kering masih banyak stock. 
  3. Nasib baik bilik atas lantai parquet (kayu) jadi biasanya saya vakum, sapu guna mop kain statik dan mop dengan detol, tiap 2 ke 3 hari sekali (mana yang larat)
  4. Masih tak mampu nak beli vakum Rainbox yang berharga RM8ribu huhuhu 
  5. Terbaru kami beli sarung SleepSafe.  Sleep Safe adalah sarung kalis air, pelindung tilam/bantal daripada hama habuk (dustmites) dan pepijat tilam - kiranya semua dalam satu. Ia diperbuat daripada kain kapas terry, sangat super menyerap pada semua jenis cecair & meninggalkan tilam kering, bersih & bebas alergen alahan. Review dia di sini


1 comments:

  1. Assalamu'alaikum warahmatullah, berdasarkan gambar di atas, saya memaklumi yang Pn melakukan RAST test untuk anak puan Mimi. Boleh saya tau kos RAST test tersebut dan apakah kriteria untuk menjalaninya. Saya sedang mencari tempat sesuai untuk membuat RAST test kerana saya juga pengidap ekzema dan masih tidak tahu apakah benda yang saya alah dengannya. Terima kasih.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...