Slider

Merendam Memudahkan Penghadaman dan Pengurangkan Radang


Mereka yang berada di dalam group AAE pasti tahu kebaikan makanan yang predigested untuk mengawal ekzema. Antara kaedah yang cukup berkesan adalan merendam bijiran. Berikut saya berikan sedikit panduan untuk anda.

Dulu saya fikir, hanya beras basmati sahaja yang menerima manafaat jika direndam sebelum di masak. Kini tidak lagi. Bijirin, yang tidak direndam, akan menyebabkan sistem penghadaman yang lemah, dan vitamin dan mineral yang disekat

Malangnya, ia adalah benar. Tetapi terdapat satu penyelesaian!

Beberapa tahun kebelakangan ini kita telah abaikan kaedah tradisional mencambah, merendam, dan penapaian bijirin. Oleh sebab tidak memahami kepentingan, kita perlahan-lahan terlupa kaedah penyediaan ini. Tetapi kini kita tahu ianya lebih baik ...

Fosforus dalam sekam bijirin penuh terikat dalam bahan yang dipanggil asid phytic. Asid phytic akan bergabung dengan zat besi, kalsium, magnesium, tembaga, dan zink di dalam saluran usus dan merencatkan penyerapan mereka. Bijirin penuh juga mengandungi perencat enzim yang boleh mengganggu pencernaan. Masyarakat tradisional biasanya merendam atau menapai bijirin mereka sebelum di makan, yang mana proses yang meneutralkan phytates dan merencat enzim dan berkesan ini, akan predigest bijirin supaya semua nutrien mereka lebih tersedia. Percambahan, semalaman direndam, dan dibiarkan dalam bahan yang masam boleh mencapai proses predigestive yang penting di dapur kita sendiri. Ramai orang yang alah kepada bijirin akan bertolak ansur dengan bijiran dengan baik apabila mereka disediakan mengikut prosedur ini.
Dari buku :: Nourishing Traditions, Sally Fallon, Pg 25

Bijirin direndam itu menyamai nilai penghadaman yang lebih baik dan membuat vitamin dan mineral yang tersedia diserap

Bagi mereka yang mempunyai masalah pencernaan apabila makan bijirin penuh, ini boleh menjadi sebahagian daripada jawapan untuk anda. Untuk kita yang lainnya, ia akan membantu memastikan kita tidak membangkitkan isu pencernaan dalam tubuh badan dan menjamin bahawa kita mampu untuk menggunakan sepenuhnya semua jenis dan bentuk vitamin dan mineral yang tersedia daripada bijirin penuh u!

Bagaimana anda boleh melakukannya?

Ia agak mudah. Anda boleh rendam bijirin seperti beras, millet, quinoa, gandum, 12 hingga 24 jam pada suhu bilik di dalam sedikit air dengan 1-2 sudu besar dadih, jus lemon, cuka, mentega, yogurt, atau kefir (ini memberikan satu medium yang berasid yang membantu meneutralkan anti-nutrien). Malah saya rasa, buat anak-anak Cuka Cider Apple (Apple Cider Vinegar) lebih sesuai. Bilas bijirin untuk mengeluarkan sebarang rasa berasid kepada mereka, dan kemudian masak dalam air segar.

Atau anda boleh mencambah bijirin anda - macam orang buat taugeh..cambahkan sampai nampak sikit anak pokok.

Bagi untuk membakar, anda boleh berendam tepung anda dalam buttermilk, yogurt atau kefir 12 hingga 24 jam dan kemudian menambah bahan-bahan yang lain sebelum dibakar. Ini menjadikan lempeng gandum paling gebu!

Secara peribadi, saya dapati bahawa ia tidak sukar untuk menambah langkah ini dalam masakan kita, ia hanya mengambil kira pemikiran ke arah masa depan anak-anak E yang lebih baik! Dan ia pasti berbaloi untuk kesihatan keluarga kita dan anak E kita sekali.

1 comments:

  1. helli, saya sangat berminat pada topik ini..saya ada membeli organis rolled oat,merendam dalam air dan sedikir perahan lemon.tapi belum pun sampai 15 minit,oat saya sudah lembik.bagaimana rupanya setelah 12 jam direndam dan bagaimana pulak harus dicuci oat yang telah lembik?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...