Slider

Ubat-ubat dalam bentuk tablet, kapsul, sirap dan krim luaran dibungkus semula dalam bungkusan lebih kecil tidak dibenarkan


Ramai di antara kita yang tidak tahu bahawa ubat-ubat dalam bentuk tablet, kapsul, sirap dan krim luaran dibungkus semula dalam bungkusan lebih kecil seperti gambar di atas sebenarnya sudah tidak dibenarkan lagi sejak 1 September 2008, oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) .

Daripada gambar ubat di atas:

Nama ubat tidak ditulis dengan lengkap. Adakah anda tahu apa nama ubat tersebut? .

  • Bagaimana cara pengambilan?
  • Bilakah tarikh luputnya?
  • Syarikat manakah yang membuat atau mengilangkannya?
  • Bila ubat ini dihasilkan?
  • Syarikat mana yang bertanggungjawab mengedarnya dalam Malaysia?
  • Apakah ubat ini berdaftar dan selamat digunakan.

Semua persoalan ini tidak dapat dijawab jika cara pembungkusan semula ini diamalkan. Mulai 1 September 2008 ubat-ubat yang dijual di klinik dan farmasi wajib berada dalam bungkusan asalnya mengikut garis panduan yang dikeluarkan oleh kementerian. Ini bagi menjaga keselamatan pengguna.

Apakah maksudnya?

Bermula 1 September 2008 kementerian telah melaksanakan konsep pek saiz pesakit (patient pack size) di mana bungkusan ubat yang dijual sudah siap sedia untuk diberikan atau dibekalkan kepada pelanggan tanpa perlu membungkusnya semula dengan kuantiti yang mencukupi dan tidak melebihi jumlah bekalan untuk sebulan atau tidak melebihi bagi kegunaan seseorang pesakit untuk sesuatu rawatan. Maknanya klinik atau farmasi tidak boleh membeli bekalan ubat dengan bungkusan yang besar dengan kandungan yang banyak dan kemudian membungkusnya semula ke dalam bungkusan-bungkusan yang lebih kecil. Contohnya sirap ubat batuk dibeli dalam botol 1 liter kemudian dituang ke dalam botol-botol lebih kecil berisipadu 90ml atau 60ml dan sebagainya.

Mengapa?

Konsep ini dilaksanakan bagi memelihara ketulenan dan integriti sesuatu ubat. Ia juga bagi mengelak pendedahan dan pencemaran yang tidak sepatutnya ke atas ubat tersebut. Sebagai contoh ubat krim sapu yang datangnya dalam bekas besar 500 gram kemudian dikeluarkan pula untuk dimasukkan ke dalam bekas-bekas krim yang lebih kecil. Semasa proses ini kebarangkalian untuk ubat krim tadi tercemar adalah amat besar. Kemungkinan habuk, kuman atau bahan lain yang melekat pada spatula atau sudu yang diguna untuk mengeluarkan krim dari bekas lain sebelumnya, termasuk dalam ubat. Ada juga amalan mencampurkan 2 atau 3 jenis krim menjadi satu. Jika ini dilakukan sejauh mana ubat ini stabil dan adakah ianya tidak bertindakbalas antara satu sama lain? Ada juga sesetengah farmasi dan klinik mencampurkan pewarna ke dalam krim yang dijual sebagai identiti ubat mereka seperti warna biru, hijau, merah dan sebagainya.

Baguskah konsep ini?

Dengan perlaksanaan ini pengguna dapat mengetahui dan mengenalpasti cara-cara pengambilan ubat serta keperluan pengambilannya.

Pengguna juga dapat mengenali ubat tersebut dengan mengetahui kandungannya, kekuatan ubat tersebut, nama ubat, jenama serta syarikat yang mengeluarkan ubat tersebut. Pengguna juga boleh tahu bila ubat tersebut dihasilkan dan di mana ianya dikilangkan.

Pek original menyediakan arahan dan maklumat lengkap mengenai ubat.

Pek original ditulis nombor kelompok (batch no.) bagi ubat tersebut berserta dengan tarikh luputnya.

Konsep ini dapat menghalang dan mengelak ubat tercampur-aduk atau tercemar semasa proses pembungkusan semula atau semasa pemberian ubat kepada pesakit.

Sebagai kesimpulannya dapatlah dirumuskan bahawa perlaksanaan konsep pek original ini atau pek saiz pesakit adalah memudahkan pengguna, memberi keselesaan, menjimatkan dan memperbaiki mutu dan kualiti ubat yang dibekalkan kepada pengguna. Ia juga meningkatkan keberkesanan semasa proses pemberian (dispensing) ubat dan meningkatkan tahap keselamatan dalam penggunaan ubat dengan cara mengurangkan risiko dan kebarangkalian berlakunya kesilapan.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...