Slider

Diet Boleh Memburukkan atau Membantu Alahan

Menurut kajian terbaru diet yang kaya dengan omega-3 boleh membantu penghidap ekzema mengurangkan gejala-gejala mereka menjadi lebih teruk. Omega 3 boleh didapati daripada ikan berminyak seperti kembung (http://www.telegraph.co.uk/science/science-news/3337461/Omega-3-can-help-eczema.html)

Diet boleh menyebabkan asma dalam dua cara. Pertama, ada sesetengah makanan yang boleh mencetuskan serangan asma dengan menyebabkan reaksi alergi. Jika anda dapati bila makan makanan tertentu diikuti oleh serangan asma, maka makanan penyebab asma ini perlu disingkirkan daripada diet anak anda untuk mengelakkan serangan berlaku.

Antara makanang yang boleh mencetus asma-alergi yang paling lazim adalah seperti berikut: telur, kacang, susu, sulfites, ikan dan coklat.

Diet juga boleh menjejaskan asma dengan membantu untuk mengawal berapa teruk serangan berlaku. Makanan sebenarnya boleh membuatkan laluan udara membesar, dan membuka mereka untuk bernafas lebih bebas. Salah satu makanan yang paling terkenal untuk berbuat demikian adalah kopi, kerana kandungan kafeinnya, tetapi anda tidak boleh menawarkan kopi untuk anak anda, sebab kafein boleh mendatangkan kesan sampingan lain yang tidak diingini.

Makanan juga boleh membantu dengan menipiskan mukus (lendir) supaya ia boleh bergerak keluar daripada saluran pernafasan, seterusnya meringankan pernafasan.

Terdapat juga beberapa makanan yang menawarkan kelegaan segera dari serangan. Makanan dalam kategori ini termasuk pedas, makanan pedas seperti cili, bawang putih dan bawang. Ia mungkin disebabkan makanan ini merangsang saraf, menyebabkan pengeluaran bendalir cair dalam mulut, tekak dan paru-paru. Rembesan berair ini akan membantu untuk menambah cairan mukus supaya lebih mudah boleh bergerak daripada saluran pernafasan.

Ketiga, sesetengah makanan yang boleh mengawal keradangan saluran udara kerana ia mengandungi komponen anti-radang dari segi komposisi kimia mereka. Makanan yang membantu melakukan ini termasuk bawang (ini adalah sangat baik), ikan yang berlemak (minyak ikan terbukti paling tinggi anti-radangnya kerana kaya dengan asid lemak omega 3) dan makanan yang kaya dengan vitamin C.

Kajian juga telah menunjukkan bahawa diet yang tinggi dalam tenusu dan daging menyebabkan serangan asma yang lebih daripada diet vegetarian. Ini mungkin terjadi kerana terdapat komponen lebih alahan dalam tenusu dan daging. Minyak sayuran yang tinggi dalam asid lemak omega-6 perlu dielakkan kerana ia menggalakkan keradangan. Minyak yang tinggi dalam asid lemak omega-6 termasuk minyak bunga matahari, minyak jagung dan minyak safflower.

Seperti asma, flare-up ekzema boleh dicetuskan oleh makanan yang mengandungi alergen. Begitu juga, cara untuk mengelakkan flare-up adalah untuk mengelakkan makanan pencetus ini. Langkah yang bijak untuk adalah berunding dengan allergist supaya anda dapat menentukan puncanya.

Ini adalah antara sebab mengapa family saya tidak begitu mengamalkan pemakanan daging dan ayam. Biasanya kami banyak makan ikan terutama ikan berminyak. Namun, di sebabkan Mimi masih terlalu kecil, saya masih hanya memberi dia ikan bilis sebagai sumber protein dan kadang-kadang sahaja memberi dia makan daging. Ayam pula amat-amat jarang terutama apabila dia kena serangan ekzema yang teruk (seperti sekarang).

Saya masih "berjuang" untuk cuba memberi susu ibu pada Mimi sehingga dia 2 tahun (untuk mengurangkan risiko) memandangkan family kami ada sejarah pada alahan laktosa (gula susu)

Susu ibu merupakan sumber asid lemak terbaik dan tahapnya dipengaruhi oleh diet ibu. Jika anda sedang menyusukan, maka ia adalah penting untuk memasukkan banyak asid lemak yang penting dalam diet anda.

Sumber Omega 3 yang baik termasuk:

flaxseeds
kacang soya (walaupun soya boleh, dalam kes-kes tertentu, memburukkan ekzema)
germa gandum segar atau wheatgerm (walaupun, sekali lagi, gandum boleh bertindak sebagai pencetus kepada ekzema dalam kes-kes tertentu)
kekacang (seperti kidney beans dan navy beans)
ikan berminyak seperti mackerel, salmon, tuna, sardin dan ikan hering )

Produk tenusu seperti yogurt, mengandungi bakteria sihat yang dikenali sebagai probiotik. Penyelidik di Universiti Michigan mengesyorkan probiotik sebagai sumber yang berguna untuk mengurangkan gejala-gejala ekzema. Memandangkan pesakit ekzema mungkin mempunyai intolerans makanan atau alahan, probiotik boleh membantu kerana ia membantu dan menggalakkan fungsi pencernaan. Gabungkan yogurt atau lain-lain produk tenusu kultur secara tetap untuk hasil yang terbaik. Makanan tambahan lain yang mengandungi probiotik termasuk tempe, sauerkraut, dadih dan miso jadi elok juga di tambah pengambilannya.

Bagi yang risau kerana yogurt adalah produk tenusu dan produk tenusu antara produk teratas pencetus alahan, mari saya huraikan.

Yogurt adalah lebih mudah dihadam berbanding susu. Ramai orang yang tidak boleh menerima susu, sama ada disebabkan oleh alergi atau intoleransi laktosa protein, boleh menikmati yogurt. Proses pengkulturan membuat yogurt lebih mudah dihadam berbanding susu. Kultur hidup aktif membuat laktase, kekurangan enzim laktosa-orang yang tidak bertoleransi, dan satu lagi enzim yang terkandung dalam beberapa yogurt (beta-galactosidase) juga membantu meningkatkan penyerapan laktosa dalam orang-kekurangan laktase. Enzim bakteria yang dicipta oleh proses pengkulturan, sebahagiannya menghadam protein kasein susu, menjadikannya lebih mudah untuk menyerap dan kurang menyebabkan alahan. Dalam amalan pemakanan kanak-kanak kita, kita telah perhatikan bahawa kanak-kanak yang alah dengan susu selalunya boleh makan yogurt tanpa apa-apa kejutan pada usus. Walaupun jumlah yang berbeza-beza antara jenama yogurt, secara umum, yogurt kurang laktosa berbanding susu. Proses pengkulturan telah mengubah gula susu gula laktosa kepada glukosa dan galaktosa, dua gula yang mudah diserap oleh orang yang tidak tolerani terhadap laktosa. Oleh itu, saya senantiasa memastikan terdapat yogurt pada pemakanan keluarga. Saya lebih suka membeli yogurt full cream daripada yang tersedia di supermarket  untuk hidangan Mimi kerana takut pada tambahan gula dan perisa yang boleh memburukkan keadaan.

Pertimbangkan juga kemungkinan bahawa radang dan kegatalan boleh disebabkan oleh diet yang mengandungi bahan tambahan makanan atau pengawet. Aspartame, MSG, natrium benzoate, dan makanan pewarna kuning telah dilaporkan menyebabkan ruam kulit. Jadi biasanya saya cuba elakkan dari makan-makanan tersebut. Ini antara sebab mengapa saya jarang makan diluar.

2 comments:

  1. tq for info..ank sye mgalami eczema yg sgt teruk..pening kepala sye

    ReplyDelete
  2. Follow to follow ur Mimi's progress. Anak saya juga ada eczema. Kita leh share2 experience nanti ya?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...